Abu Hamid al-Ghazali (w.505/1111) adalah seorang tokoh ulamak yang
terkenal, malah merentasi lokasi tempat tinggal dan zamannya. Al-Ghazali
dianggap sebagai tokoh universal dan Mujaddid yang telah mencipta nama dalam
pelbagai bidang, terutama ilmu tasawuf. Perubahan besar pada dirinya ke arah
penghayatan ajaran tasawuf berlaku setelah beliau menjadi terkenal sebagai
seorang ulama feqah dan ulamak kalam.Beliau seorang tokoh yang begitu menonjol
dalam bidang ilmu Tasawuf dengan
melahirkan pelbagai karya seperti Ihya’ Ulum al-Din, Minhaj ‘Abidin, Bidayah
al-Hidayah, Mizan al-‘Amal, Mi’raj al-Salikin, Misykat al-Anwar dan
lain-lain lagi. Dengan keupayaan ilmunya
yang luas dan pelbagai ragam, Imam al-Ghazali dapat membaca dan mengulas
kerosakan masyarakat Islam pada zamannya serta memainkan peranan yang cukup
berkesan melalui bidang penulisan. Kemunculan ilmu Tasawuf yang mulanya hanya terkenal di Kufah dan Basrah
pada abad ke-2H, dan pada abad ke-3, ilmu ini berkembang dengan meluas sehingga
ke Kota Baghdad di saat manusia berhadapan dengan kepincangan akhlak, kehidupan
bermewah menjadi ukuran darjat seseorang. Maka, kelahiran Imam al-Ghazali pada abad yang ke-5 dengan
menumpukan kepada pembangunan akhlak untuk membersihkan hati dan kemurniaan
jiwa masyarakat
Penulisan Kitab Minhaj al-’Abidin
Imam al-Ghazali dilihat begitu meneliti dan cermat dalam
menyusun kitab Minhaj al- ’Abidin. Ini sesuai dengan tajuk kitab ini
yang iaitu ”Jalan Para Ahli Ibadat”, bahawa ibadat adalah jalan menuju untuk
menemui Allah dan SyurgaNya. Inilah jalan yang dilalui oleh para Rasull, nabi,
awlia, salihin dan mukhlisin. Jalan menuju ke Syurga bukanlah
jalan yang mudah untuk dilalui oleh para hamba. Maka tidak hairanlah ramai di
kalangan manusia yang menuju ke jalan ini, tetapi malangnya mereka tidak sampai
dan menyimpang dipertengahan jalan. Karya terakhir ini adalah menjadi risalah
bimbingan dan sebagai wasiat terakhir Imam al-Ghazali kepada umat ini. Ini
kerana selepas berakhirnya penulisan kitab ini, beliau telah meninggal dunia
sewaktu usia 55 tahun.
Melalui kitab Minhaj al-‘Abidin, Imam al-Ghazali,
beliau telah menerangkan bahawa seorang itu akan menempuhi tujuh peringkat
dalam perjalanannya menuju menjadi seorang ahli ibadat atau ’abid. Seseorang
hamba itu apabila dikehendaki oleh Allah, peringkat pertama maka dirinya
akan merasai suatu sentuhan lintasan (Nur Ilham Ilahi) dihatinya. Lahirnya
perasaan untuk mengingati betapa dirinya diberikan Allah dengan nikmat yang
banyak dan tidak terhitung, maka dirinya perlu bersyukur kepada pemberi nikmat
ini (Allah). Ketika itulah dirinya didatangi perasaan takut kerana kealpaan dan
kecuaian dirinya kepada Allah SWT, dan inilah peringkat yang dikenali sebagai
lintasan takut. Lantas membuatkan dirinya untuk berfikir untuk mencari ilmu
sebagai bukti kebenaran. Maka faktor inilah yang menuntut dirinya untuk belajar
ilmu dan mendekati para alim untuk menunaikan tanggungjawab agama.
Justeru itulah Imam al-Ghazali meletakkan perbincangan tentang kepentingan
ilmu dan ibadat sebagai asas di dalam kandungan kitab Minhaj al-‘Abidin. Beberapa
aspek penting berkaitan ilmu dan ibadat telah dikupas antaranya kepentingan
berilmu sebelum beribadat, berilmu tanpa berguru, ilmu yang bermanfaat,
keikhasan dalam menuntut ilmu dan bahaya beramal tanpa ilmu. Setelah seseorang
itu telah memiliki ilmu, atau Makrifat al-Yaqin ini, maka akan mendorong
dirinya untuk menumpu dan berkhidmat kepada Allah (taat). Peringkat yang
kedua pula ialah timbulnya persoalan ”Bagaimanakah diri ini untuk
beribadat, sedangkan banyak maksiat dan dosa yang telah dilakukan dan sentiasa
berlumuran dengan Kekotoran dan noda. Maka tidak dapat tidak seseorang hamba
itu wajib bertaubat kepada Allah untuk membersihkan dirinya dari najis-nasjis
maksiat dan diampunkan segala dosa yang akhirnya melayakkan dirinya berkhidmat
kepada Allah. Sehubungan dengan itu Imam al-Ghazali di dalam bab yang kedua,
membincangkan tentang ”’Uqbah Taubat”. Antara aspek yang disentuh ialah
tentang kenapa kita wajib bertaubat, apakah yang dimaksudkan dengan taubat
nasuha, syarat taubat, muqaddimah taubat, penghalang taubat, jenis-jenis dosa
dan cara-cara bertaubat daripada dosa-dosa tersebut.
Peringkat
yang ketiga pula, apabila seseorang itu telah memiliki ilmu, dan dirinya
telah bersih daripada kekotoran noda maksiat, maka dirinya bangkit untuk
beribadat kepada Allah, tiba-tiba didapati disekelilingnya banyak
penghalang-penghalang yang melingkungi dirinya. Halangan-halangan ini menjadi
cabaran yang cukup besar kepada dirinya untuk mencapai matlamat menjadi ahli
ibadat. Maka Imam al-Ghazali menjelaskan di dalam bab yang ketiga bahawa
terdapat empat penghalang iaitu dunia, makhluk, syaitan dan nafsu. Setiap satu
persatu halangan ini dikupas dengan panjang lebar dan bagaimana untuk menolak
dan menyingkirkan halangan ini. Segala halangan ini hendaklah direntasi dengan
empat perkara iaitu bertajarrud daripada dunia, mengasingkan diri daripada
makhluk, memerangi syaitan dan menewaskan hawa nafsu. Imam al-Ghazali turut
menperakui bahawa untuk merentasi halangan-halangan ini adalah terlalu sukar,
lebih-lebih lagi untuk menewaskan hawa nafsu dan memerangi syaitan. Maka semua
ini dapat dikekang dengan sifat taqwa. Justeru, bab yang keempat dbincangkan
tentang sifat taqwa. Bagi mencapai sifat ini seseorang hamba itu wajib menjaga
anggota pancaindera yang lima iaitu mata, telinga, lidah, hati dan perut.
Ujian yang Pasti Datang
Peringkat yang keempat pula, dalam merentangi jalan ibadat seseorang hamba itu
akan diganggu oleh beberapa rintangan lain seperti rezeki, kebimbangan terhadap
bahaya, kesusahan dan bala bencana, dan bermacam-macam Qada’ daripada Allah
SWT. Semua ini dibincangan oleh Imam al-Ghazali di dalam bab yang kelima yang
menuntut diri seseorang hamba itu untuk bertawakkal dan berserah kepada Allah,
bersabar dan redha dengan ketentuan atau Qada’ Allah. Setelah berjaya merentasi
peringkat yang keempat dan hampir-hampir seseorang itu berjaya untuk bangkit
menjadi ahli ibadat, seseorang hamba itu merasakan dirinya lemah, lesu, malas
dan tidak cergas untuk mendirikan ibadat. Ini kerana kecenderungan dirinya
selama ini kepada kelalaian, kesenangan, kemewahan, kerehatan, maka peringkat
yang kelima, ini memerlukan kepada dirinya ada pemandu yang membawa ke arah
kebaikan dan mencegah daripada kejahatan iaitu sifat al-Raja’
(mengharap) dan al-Khauf (takut). Mengharapkan setiap kebaikan diberikan
pahala dan setiap kejahatan dibalas neraka yang mendatangkan sifat takut.
Setelah merentasi kelima-lima peringkat ini,
Imam al-Ghazali mengatakan bahawa seseorang hamba itu akan berhadapan pula peringkat
yang keenam dengan ’Uqbah (peringkat) yang mencedera dan merosakkan
amal ibadatnya. Dua sifat yang membinasakan amal ibadat seseorang hamba ialah riya’
dan ’Ujub. Merasai diri terlebih baik berbanding dengan orang lain, memperlihatkan ketaatan kepada orang
ramai. Maka dua faktor perosak ini boleh dihalangi dengan sifat ikhlas dan
mengingati kurniaan Allah yang sentiasa di bawah jagaan dan kasih sayangNya.
Jalan Menuju Kejayaan
Manakala peringkat yang terakhir dan yang ketujuh
ialah seseorang hamba itu akan merasai dirinya tenggelam dalam lautan nikmat
Allah yang dikurniakan kepadanya, seperti hidayah dan taufiq Allah,
pemeliharaan dan kawalan Allah, kemuliaan dan ketinggian, maka dirinya terasa
takut jika terjatuh ke lembah kekufuran, kelalaian dan kehinaan di sisi Allah,
maka Imam al-Ghazali merumuskan, seseorang hamba itu hendaklah memuji Allah dan
bersyukur terhadap dirinya di atas segala pemberian Allah. Setelah melalui ketujuh-tujuh
peringkat ini, Imam al-Ghazali menegaskan bahawa insan ini akan merasai
datangnya kelazatan dan kemanisan beribadat. Mereka menemui jalan beribadat
yang menjadi destinasi yang ditujui.
Datangnya perasaan rindu dan Mahabbah (sayang) kepada Allah Rabbul
Izzati. Inilah yang dikatakan sebagai kebun-kebun dan
taman-taman keredhaan Allah. Hamba ini di sisi Imam al-Ghazali fizikalnya
sahaja yang berada di dunia, tetapi hakikat hatinya telah berada di akhirat.
Insan ini hanya menunggu hari dan waktu
untuk menemui saat-saat yang sangat manis, iaitu ketibaan Malaikat
al-Maut yang membawa berita gembira bersama suratan ajal.
Kenali Tokoh Sahabat Rasulullah saw yang Dijamin Syurga
Abdul Rahman Bin Auf Az– Zuhri al-Quraisyi,
salah seorang antara yang pertama masuk Islam dan antara sepuluh yang dijamin
Syurga. Beliau berhijrah bersama nabi saw ke Habsyah dan Madinah, dan menyertai
seluruh peperangan bersama dengan Baginda saw. Rasulullah saw pernah solat di
belakangnya pada rakaat kedua solat Subuh. Tokoh sahabat ini adalah antara
hartawan yang telah menginfaqkan sebahagian besar hartanya lebih daripada
sekali. Beliau meninggal pada tahun 32H.

0 ulasan:
Catat Ulasan