Perkataan nazak menunjukkan kepada suatu keadaan
dimana roh seseorang itu ketika itu sudah sampai kehalkumnya dan disebutkan
juga dengan ghurghuruh atau ihtidhor.
Seseorang yang di dalam keadaan ini pada zahirnya
sudah hilang darinya daya akal dan daya fakir dan tiada mempunyai keahlian atau
kelayakan unutk bertabarru’ dengan itu tiada sah Wakaf ketika itu.
Adapun orang yang sakit membawa mati (almardhu’
mardhu-maut) sah Wakaf daripadanya kerana ia masih lagi berkeahlian atau
berkelayakan unutk bertabarru’ hanya Wakaf pesakit ini sahaja di atas dasar
qadar sepertiga hartanya sahaja. Sakit membawa mati (mardhu-maut) iaitu sakit
yang bersanbung dengan mati sekalipun mati bukan dengan sebabnya. Disyarat bagi
menetukan sakit itu ia mambawa mati dengan sakit itu, jika sakit berpanjangan
hingga lebih dari setahun lamanya maka ia tiada lagi diambil kira sebagai sakit
membawa mati.
Jamhur al-fuqaha’ bersepakat bahawa orang yang
sakit membawa mai (almaridh mardhu-maut) tertekluk kepada hartan-hartanya
hak-hak orang yang memberi hutang kepadanya dan dua pertiga hak-hak warisnya.
Sabda Rasulullah S.A.W bermaksud
“ bahawa Allah SWT telah berwasiat kepada kamu
pada akhir umur kamu sepertiga harta kamu maka perbutlah dengannya mengikut
kehendak kamu”
Sepertiga yang sabit baginya hak bertasrif padanya
ialah sepertiga baki dari segala hutang piutang.
Majlis Agama
Islam Kedah
0 ulasan:
Catat Ulasan