Pendahuluan
Sesuatu yang amat ditekankan dalam hubungan antara manusia dengan manusia
ialah tentang adab, sama ada ketika bercakap, bergaul dan lain-lain. Adab
antara manusia dengan manusia begitu jelas dengan menjaga hubungan yang baik,
dan menunaikan tanggungjawab serta hak mereka. Namun demikian, sejauhmanakah
manusia menjaga adab dengan Allah SWT, sebagai tuan kepada manusia. Kita tidak
hanya dituntut menjaga adab dengan manusia sahaja, bahkan juga dengan Allah
SWT. Seorang wali Allah yang bernama Wahab r.a. mengatakan:
”Aku telah membaca dalam sebahagian kitab-kitab suci,
bahawa Allah SWT berkata: Hambaku, patuhlah kepadaku terhadap apa yang telah
aku perintahkan kepadamu, dan jangan kamu mengajar aku dengan sesuatu demi
kemuslihatanmu”. Aku akan memuliakan kepada sesiapa sahaja yang memuliakan aku,
sebaliknya aku akan menghina sesiapa yang merendah-rendahkan perintahku, dan
Aku tidak melihat pada hak seseorang hamba sehingga hamba itu melihat pada
hakKu”.
Manusia sering mengharapkan pertolongan daripada Allah
apabila berhadapan dengan kesusahan, mala petaka, musibah dan lain-lain.
Manusia akan bermohon kepada Allah agar kehendak dan keinginannya tercapai dan
dimakbulkan Allah. Jika sebaliknya, maka ia tidak dilakukan kerana tidak ada
apa-apa tujuan. Manusia yang tidak bermohon kepada Allah, sesungguhnya dia
adalah hamba-hamba Allah yang sombong. Sikap manusia ini telah dijelaskan oleh
Allah SWT:
Ertinya: dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu
kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang
sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka
jahannam dalam keadaan hina.
Inilah sikap manusia yang apabila ditimpa apa jua musibah
yang tidak menguntungkan kepada dirinya akan berhubung dengan Allah, jika
sebaliknya Allah tidak dihajati lagi. Sikap sebegini menampakkan manusia tidak
memahami adab dengan Allah. Ini kerana berdoakan kepada Allah bukan untuk
memohon agar Allah perkenankan hajat, tetapi ia menunjukkan sifat perhambaan
manusia dengan Allah sebagai merendah diri kepadaNya. Sebagaimana juga di dalam
ibadat yang lain, tujuannya bukan semata-mata pahala, tetapi sebagai tanda
syukur dan penghargaan kita kepadaNya atas pemberian nikmat berupa hadiah yang
tidak ternilai harganya. Sepatutnya kita bermohonlah kepada Allah, tetapi Allah
jua yang berhak menentukan pada apa yang kita pilih. Ini kerana kita tidak
mengetahui hakikat yang sebenar apa yang kita pilih baik atau buruk di sisi
Allah SWT. Menjadi tanggungjawab Allah untuk memperkenankan bila dan apa yang
kita pohon. Apa yang kita hendaki tidak bermakna Allah menghendaki. Kita suka
tidak semestinya Allah suka.
Allah Memperkenankan Doa Hamba
Menurut Ibn ’Ataillah, terdapat 3 jenis manusia dalam berdoa kepada Allah:
i.
Manusia yang tidak pernah berpaling daripada Allah.
Sentiasa menyerah diri kepadaNya dengan harapan untuk mencapai redha Allah.
Menerima apa sahaja ketentuan Allah dan sentiasa bersangka baik sama ada Allah
perkenan doanya atau tidak.
ii.
Manusia yang berdoa kepada Allah dan yakin bahawa Allah
tetap dengan janjiNya dan sesekali tidak menyalahi janjiNya. Jika hajatnya belum
tercapai dan doanya lambat diperkenankan, dia beranggapan positif bahawa
kemungkinan cara dan kaedah, atau perlakuannya yang tidak mengikut perintah
Allah. Masih melakukan maksiat sama ada disedari atau tidak. Harapannya
sentiasa tinggi agar Allah memperkenan doanya, lalu dia gembira apabila
diperkenankanNya dan disyukuri.
iii.
Manusia yang tidak pernah putus harapan berdoa kepada
Allah untuk memohon apa yang dihajati. Namun pada masa yang sama meninggalkan
perintah Allah, mengerjakan larangan dan tegahan Allah dan hatinya tidak
sejajar dengan apa yang didoakan. Doa orang seperti ini lambat dimakbulkan.
Apabila doanya lambat diperkenankanlah hatinya menjadi ragu-ragu dan timbul
kebimbangan.
Bagaimana Doa Diperkenankan
Abi Said al-Khudri r.a meriwayatkan bahawa terdapat 3 jenis keadaan doa.
Adakalanya doa seseorang itu disegerakan permintaannya. Ada waktunya Allah
memperkenankan doa orang yang memintanya, tetapi disimpan sebagai bekalan
pahalanya di akhirat. Namun terdapat keadaan yang Allah menterbalikkan doa
seseorang dalam bentuk kejahatan seperti bala atau malapetaka sesuai dengan
doanya.
Namun demikian, sesuatu
doa yang dipohon tidak wajar diminta dengan terburu-buru agar Allah
memperkenankan dalam waktu yang singkat. Semuanya terserah kepada Allah, kerana
Dia lebih mengetahui dan memahami keadaan manusia. Inilah yang diajar oleh nabi
saw di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
يُسْتَجَابُ لأحَدِكُمْ مًالمْ يُعَجِّلْ , يَقُوْلُ:
دَعَوتُ فَلَمْ يُسْتَجَبْ ليْ
Ertinya: Doa salah satu kamu akan diperkenankan oleh
Allah, asalkan ia diminta dengan tidak terburu-buru, sebagaimana dikatakan: Aku
telah berdoa tetapi doaku belum diperkenankan.
Nabi Musa dan nabi Harun pernah berdoa kepada Allah agar dicabut segala
nikmat yang diberikan Allah kepada Firaun kerana telah menyesatkan manusia.
Namun doa dan permintaan tersebut telah dimakbulkan setelah 40 tahun
kemudiannya.
Wahab r.a. mengungkap bahawa manusia suka untuk mengajar
Allah agar Allah menunaikan permintaannya sekalipun tidak baik di sisi Allah. Apa
jua dalam kehidupan yang serba daif ini, biarkan kita mengutamakan kehendak
Allah, dan tidak sesekali memohon agar Allah memahami kehendak dan kemahuan
kita. Allah pasti akan memuliakan manusia yang memuliakanNya. Allah memberikan
apa yang dikehendaki dan menjauhkan apa yang tidak diingini. Ini kerana Allah
telah menjamin kepada kita apa yang telah kita doakan, terhadap apa yang telah
dipilih oleh Allah untuk kita. Allah tidak memperkenankan apa yang kita pilih
untuk diri kita. Manusia tidak boleh terlepas daripada kehendak Allah.
Janganlah kita mendahului Allah dalam semua perkara. Anggaplah segala keputusan
yang datang selepas doa itu sebagai janji Allah. Hati yang tenang tidak
diselubungi oleh perasaan ru-ragu dengan takdir Allah. Akhirnya kita akan
gembira dengan setiap ketetapan dan kehendak Allah yang Maha Kaya lagi Maha
Mengetahui.
Imam Ghazali memberi gambaran tiga keadaan manusia yang
diterima amalan ibadat dan terlebih hampir dirinya kepada Allah. Antaranya
ialah Allah memulia dan memilih golongan ini untuk mengenali-Nya. Kemudian
Allah meluruskan perkataan, perbuatan dengan Taufiq dan pemeliharaanNya. Maka
tercapailah redha Allah dan Syurga-Nya
Wirid dan Warid
Dua perkara ini saling berkait antara satu sama lain di dalam perhubungan
manusia dengan Allah. Bagi mencapai redha Allah dan SyurgaNya maka seseorang
hamba itu perlu berwirid. Wirid ialah segala amal soleh yang dilakukan oleh
seseorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Wirid ini hendaklah
dilakukan secara berterusan dan jika tertinggal maka segera ia diqada’kan.
Hasil daripada usaha dan ketekunan wirid ini, maka Allah akan menganugerahkan
warid. Warid ialah sesuatu yang dianugerahkan atau kemuliaan yang diberi Allah
kepada seseorang hamba dengan berkat amal solehnya. Anugerah dan kemuliaan ini
yang datang daripada Allah dalam bentuk nur yang tidak dapat dilihat dengan
pancaindera mata, hati akan dilimpahi dengan ilmu tentang ketuhanan dan
menjadikan imannya semakin bertambah. Ini bermakna Warid adalah kurniaan Allah
SWT kepada hambaNya yang taat dan patuh serta tunduk kepadaNya. Manakala Wirid
adalah kewajipan kita yang dituntut oleh Allah ke atas kita. Ibn ’Ataillah
al-Askandari menyebutkan bahawa:
وُرُوْدُ الإِمْدَاد بَحَسَبِ الإسْتِعْدَاد
Ertinya: Datangnya bantuan Allah adalah berdasarkan
kepada sejauhmana persiapan hambaNya
Wirid adalah menjadi hak
Allah untuk ditunaikan oleh manusia dengan mengerjakan segala yang wajib dan
menampungnya dengan segala amalan yang sunat. Inilah akhlak orang yang beriman
dan menjadi jalan ahli ibadat bagi menambah dan meningkatkan imannya kepada
Allah SWT. Inilah yang dianjurkan oleh nabi saw di dalam sabdanya:
أحَبُّ الأعْمالِ إلى اللهِ تعالى أدْوَامُهَا وإنْ قَلَّ
Ertinya:
Sebaik-baik amal kepada Allah ialah amal yang
dilakukan secara berterusan walaupun sedikit
Kesimpulannya,
dalam beribadat kepada Allah, mohonlah kepadanya agar diberikan bimbingan dan
tunjuk ajar dengan melakukan ibadat secara berterusan (istiqamah). Maka sebagai
penghargaan kepada ketaatan yang berterusan dan perhambaan yang tinggi kepada
Allah, maka layak seseorang hamba itu mendapat warid sebagai kurniaan daripada
Allah. Warid itu bergantung kepada sejauhmana wirid kita kepada Allah. Ini
kerana Allah mengurniakan Warid setimpal dengan Wirid kita kepada Allah.
Kata Imam al-Ghazali: Empat cara untuk mengetahui kelemahan diri:
i.
Mencari seorang guru yang mursyid
ii.
Bersahabat dengan sahabat yang boleh menegur
iii.
Mendengar dari lidah musuh tentang kelemahan diri
iv.
Bergaul dengan masyarakat sehingga boleh mengambil
iktibar serta perbandingan
0 ulasan:
Catat Ulasan