Pendahuluan
Kasih sayang dan cinta antara manusia dengan manusia mudah terjalin. Segala
pengorbanan yang diberikan seseorang akan dihargai dan dikenang. Tidak cukup
dengan sekadar dikenang, malah disebut-sebut sehingga meniti di bibir dan budi
yang baik akan dibalasinya. Pintu hati mudah terbuka dengan sentuhan manusia
mengasihi dan menyayangi dirinya.
Sifat pemurah dan penyayang adalah sifat Allah SWT
yang utama. Bagaimana Allah menggambarkan sifatNya dengan memulakan ayat Bismillahirrahmanirrahim.
Dua sifat ini menjadi sifat utama Allah walaupun Allah SWT mempunyai 99 nama.
Manusia lebih terpikat dan terpaut hati jika dengan sifat pemurah dan
penyayang. Maka orang yang mempunyai sifat ini mudah dan senang didekati.
Begitulah Allah mengutamakan sifat ini agar manusia mudah mendekati dan senang
dengan Allah. Sentiasa ramah dan rapat dengan Allah sebagai pembantu.
Allah SWT telah memberikan pelbagai nikmat seperti
harta kekayaan, kesihatan, anak-anak, isteri dan sebagainya. Namun semua ini
adalah bukan hak milik kita, tetapi ia adalah hak milik Allah SWT yang mutlak.
Ini bermakna kita adalah peminjam yang meminjam harta Allah, malah diri kita
juga adalah pinjaman Allah. Segala pancaindera kaki, tangan, kaki, telinga,
mata dan lain-lain adalah hak milik yang diberi pinjam kepada kita. Apabila
sesuatu yang dipinjaman sudah pasti diberikan kepada orang yang layak dan
seorang yang amanah. Orang yang amanah adalah orang yang dipercayai untuk
menjaga, mengawal dan menurut apa yang ditentukan. Ini bermakna kita adalah
orang kepercayaan Allah untuk menjaga amanahnya. Justeru, kita dikehendaki
menjaga dan menggunakan harta yang dipinjaman dengan sebaik-baiknya. Menjaga
dan menggunakan harta Allah tidaklah sampai kepada kecintaan dan kasih yang
melampaiu sehingga lupa kepada yang memberi dan tuan punya harta. Apatah lagi
melanggar segala syarat dan kehendakNya. Sayang kepada anak tidak boleh
mengatasi sayang kepada tuan yang memberikan kita anak. Begitukah seterusnnya
agar kita dapat membezakan kasih sayang kepada hak milik kita sendiri dengan
hak milik orang lain.
Dalam hal ini kita tidak
boleh bersangka bahawa kekayaan dunia seperti pangkat, kuasa, wang ringgit
tidak penting, tetapi semua ini mestilah bersandarkan kepada Allah, bukannya
kepada dunia semata-mata. Allah yang mendatangkan rezeki, mengurniakan pangkat
dan kedudukan, membahagia, memporak-peranda hidup manusia dan sebagainya.
Manusia tidak boleh berpegang dan meyakini bahawa dunia yang menyelamatkan
mereka. Jika kita percaya berpegang erat bahawa dunia yang mempunyai kekuasaan,
jaminan kepada kebahagian dan ketenangan hidup, dunia sebagai tempat
bergantung, bermakna kita menjamin manusia yang bertuhankan kepada dunia. Nabi
Isa a.s menyatakan bahawa:
Jangan kamu jadikan dunia ini sebagai
Tuhan. Maka dunia akan
menjadikan kamu hamba yang hina.
Bagi orang yang beriman dunia langsung tidak mendatangkan manfaat dan
kebaikan yang kekal abadi. Reka bentuk dunia antara yang terkecil daripada
planet yang lain, jelas memberi gambaran bahawa itulah hakikat kehidupan di
dunia. Sekiranya dunia yang dianggap besar ini pada hakikatnya terlalu kecil,
maka alangkah kecilnya apa yang terkandung dalam isi perut dunia. Jika dinilai
planet bumi dengan matahari, maka alangkah tidak bernilainya dunia/ bumi yang
dikejar dan dikagumi oleh manusia yang tidak melihat dengan matahati yang
sebenar-benar. Jika kita mengkagumi matahari yang lebih besar daripada bumi,
maka bintang Nilam diburuj Union lebih besar 22 kali ganda daripada matahari. Ini bermakna segala apa yang ada dilangit
dan dibumi menjadi perhiasan sementara kepada manusia agar mereka dapat
bersyukur.
Dunia bukanlah tempat untuk kita bersenang-senang. Dunia bukan tempat yang
baik dan aman bagi orang yang mukmin. Malah dunia adalah tempat yang hina bagi
orang yang beriman dan tempat yang mulia serta medan keseronokan bagi orang
yang kufur. Dunia adalah taman kemegahan dan kesombongan bagi orang yang cinta
kepada pangkat dan kedudukan. Dunia adalah tiket kekayaan bagi orang yang
sayang dan cinta kepada harta benda.
Hati Yang Bercahaya
Apabila hati telah disinari cahaya Allah, maka secara tidak langsung hati
kita telah mempunyai hubungan dengan Allah. Hasil daripada hubungan ini
melahirkan pertalian yang semakin rapat dan intim dengan Allah dan akan
mengenaliNya secara dekat. Apabila kita mengenali Allah yang bersifat Maha
Pengasih, Maha Penyayang kepada hambaNya, Maha Pemurah dan lain-lain sifat
kebaikan Allah, maka kita akan mengetahui bahawa Allah sentiasa memerhati kita.
Oleh kerana Allah mempunyai sifat-sifat tersebut maka tidak sewajarnya kita
berburuk sangka dengan Allah dengan menganggap setiap keburukan yang berlaku
adalah disebabkan oleh Allah yang sengaja mendatangkan keburukan. Segala
ketentuan yang datang daripada Allah semuanya berupa kebaikan dan berlaku
dengan kehendak dan pilihanNya. Semuanya mempunyai hikmah yang tersembunyi yang
tidak dapat diketahui oleh kita.
Setiap keburukan, penderitaan, penyakit, miskin, fakir, mudharat dan
sebagainya adalah dibenci dan mohon dijauhi oleh kita. Menurut Abu Talib
al-Makki, setiap yang datang termasuk musibah, ujian dan bala daripada Allah,
pada hakikatnya mengandungi kebaikan di akhirat. Sememangnya naluri manusia suka
dan gemar kepada kesihatan yang baik, kaya, berpangkat dan lain-lain kemegahan
hidup yang semuanya kemungkinan membawa keburukan dan kerosakan kepada kita
sama ada di dunia atau akhirat. Manusia akan membantah dan mengeluh jika
sesuatu yang datang daripada Allah tidak berpihak kepada dirinya, malah ada
yang menentang tanpa memikirkan tentang hikmah dan pengajaran yang berlaku.
Inilah yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah Luqman ayat 20:
Ertinya: Tidakkah kamu memperhatikan
Bahawa Allah telah memudahkan untuk kegunaan kamu apa yang ada di langit dan
yang ada di bumi, dan telah melimpahkan kepada Kami nikmat-nimatNya yang zahir
dan yang batin? Dalam pada itu, ada di antara manusia orang yang membantah
mengenai (sifat-sifat) Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan atau
sebarang petunjuk; dan tidak juga berdasarkan mana-mana Kitab Allah yang
menerangi kebenaran.
Memahami Kehendak dan Keputusan Allah
Allah jua yang mendatangkan rezeki dan Allah, tuhan yang sama itu juga yang
menurunkan bala dan yang menjadikan segala sesuatu. Kerana itulah maka setiap
apa yang berlaku ke atas kita, sama ada baik atau buruk adalah berupa keputusan
dan ketentuan Allah. Sekalipun yang datang kepada kita adalah keburukan seperti
sakit, fakir dan miskin, itu juga sebagai nikmat batin yang tidak dilihat
sebagai nikmat oleh kita. Sesuatu perkara yang negatif menimpa kita menuntut
kepada sifat sabar, usaha dan tawakkal, yakin dan lain-lain sifat keimanan. Apa
yang terjadi ke atas diri kita sedikitpun tidak mampu dihalang, ditolak atau
dijauhi. Semuanya adalah
diluar batas manusia dan akal kita serta kemampuan. Kita sebagai manusia dan
segala makhluk yang lain hendaklah menerima dengan redha, sabar dan gembira.
Semua ketetapan dan keputusan itu datang daripada yang Maha Pencipta dan Maha
Mengetahui setiap apa yang dilakukan oleh kita dan kemampuan kita untuk
menanggungnya. Tidak boleh bergundah-gulana, bersedih, bimbang apatah lagi
untuk menentang dan mempersoalkan pilihan dan keputusan Allah. Musibah yang
datang dan ujian yang menimpa diri pastinya akan menambahkan keimanan dan
ketaqwaan kepada Allah SWT. Ingatan kepada Allah menjadi semakin meningkat dan
sesekali tidak akan lupa bahawa Allah sentiasa kita sama ada di saat senang
atau susah, sihat atau sakit, kaya atau miskin, pandai atau bodoh. Mengingati
setiap musibah yang menimpa sebagai satu keinsafan dan pengajaran dan
mengandungi hikmah yang tersembunyi. Kesannya kita akan sentiasa bersangka baik
dengan Allah dan meredhai setiap apa yang berlaku. Meneriam ketentuan Allah
dengan penuh ketenangan, tenteram dan bahagia. Dengan ini kita akan merasai
diri semakin dekat dengan Allah dan merindui bisikan dan bermunajat kepadaNya.
Kita yang Belum Mengenal Allah
Bagaimana untuk kita mengetahui bahawa diri kita telah mengenal Allah atau
tidak? Manusia yang mengenali Allah ialah mereka yang berjaya mengetahui
sesuatu yang didatangkan oleh Allah kepadanya. Segala yang datang daripada
Allah adalah seiringan dengan kehendak dan hajat serta keperluan manusia di
dunia dan akhirat. Bala dan ujian yang datang kepada kita adalah antara lainnya
untuk menghapuskan dosa dan kesalahan kita terhadap Allah. Nabi Isa a.s
menegaskan bahawa :
Seseorang itu belum dikatakan mengenal
Allah jika belum bergembira dengan musibah dan penyakit yang menimpa fizikal dan
hartanya, kerana tidak mengharapkan segala kesalahannya diampunkan oleh Allah.
Ini bermakna sekiranya kita sering menjauhi dan tidak boleh menerima dengan
ujian dan bala Allah, maka kita sebenarnya tidak mengharapkan kepada Allah
menghapuskan dosa yang pernah kita lakukan. Jika Allah menghendaki seseorang
itu untuk menjadi baik, maka Allah akan menguji seseorang itu dengan ujian dan
cubaan dalam hidupnya.
0 ulasan:
Catat Ulasan