Dari segi hukum syarak kita boleh mengambil
apa-apa pemberian daripada seseorang yang pada zahirnya kelihatan baik dan
tidak perlu menyoal dari mana ia datang, kecuali diyakini daripada sumber yang
haram. Namun hukum warak pula berbeza dengan hukum syarak. Seseorang yang
bersifat warak tidak boleh mengambil sedikitpun daripada pemberian orang lain
kecuali setelah diperiksa dengan penuh cermat dan teliti dan diyakini tidak
terdapat sedikitpun syubahat, apatah lagi daripada yang haram. Jika terdapat
sedikit sahaja unsur-unsur yang syubahat maka ia pasti akan menolaknya. Abu Zar
al-Ghifari mengatakan, kesempurnaan Taqwa ialah meninggalkan setengah yang
halal kerana takut berlaku haram.[1]
Ramai
di kalangan para sahabat yang tidak hanya bergantung dengan hukum syarak,
bahkan memberati hukum warak. Sebagai contoh Abu Bakar r.a. Pada suatu ketika
Abu Bakar r.a. telah diberikan segelas susu oleh hambanya, lalu beliau
meminumnya tanpa usul periksa. Maka hambanya agak kehairanan kerana Abu Bakar
r.a. terus meminumnya tanpa mempersoalkan sebagaimana sebelum ini. Lalu hamba
itu bertanya kepadanya. Maka Abu Bakar menyoalnya kembali dengan pertanyaan:
”Apa kisahnya?”. jawap hamba itu:” Susu ini adalah pemberian satu kaum setelah saya membuat jampi jahiliyah
kepadanya”. Abu Bakar r.a. terus sahaja
memuntahkan susu tersebut seraya berkata:” Ya Allah, inilah kemampuanku, maka
apa yang tertinggal di dalam urat sarafku, maka cukuplah kepada Engkau aku
serahkan permohonan keampunan”.
Telah diceritakan bahawa
Imam Ahmad ibn Hanbal hidup dalam keadaan fakir selama 40 tahun. Beliau makan
semata-mata untuk beribadat sahaja dan tidak menerima sedekah sekalipun
pemberian daripada anaknya sendiri. Ini kerana sifat taqwa dan wara’ beliau.
Dari segi menjaga wara’ ilmunya, beliau lebih banyak menjawab ”Tidak Tahu” dan
ada kalanya beliau mengambil masa selama 3 tahun untuk menjawab persoalan hukum
yang diajukan kepadanya. Ini menunjukkan sifat berhati-hati beliau tentang
amanah ilmu.
Perbezaan Antara Hukum
Syarak dan Hukum Warak
Dua perkara ini jarang sebenarnya dibincangkan
secara seiring oleh ahli ilmu, lebih-lebih lagi dalam situasi sekarang.
Perbincangan biasanya lebih tertumpu kepada hukum syarak, dan hukum warak
dianggap menjadi amalan ahli-ahli tasawuf dan bukan di kalangan masyarakat
awam. Namun pada hakikatnya pada zaman sekarang hukum syarak tidak memadai
tanpa diiring juga dengan hukum warak, terutama di kalangan ahli-ahli agama
yang sering terdedah dengan masyarakat.
Sesuatu hukum itu
dianggap benar, sah dan sahih jika ia tidak bercanggah dengan hukum syarak sama
ada bersumberkan al-Quran, hadis, ijmak ulamak dan lain-lain sumber sekunder
hukum. Imam al-Ghazali dalam soal menerima pemberian orang yang diberikan oleh
orang yang zahirnya baik, maka kita tidak perlu mempersoalkan daripada mana ia
datang. Namun hukum warak tidak mencukupi dengan hanya melihat zahirnya sahaja,
malah perlu menyelidik, memeriksaan dan berpuashati serta yakin bahawa
pemberian itu tidak melibatkan perkara syubahat. Jika sebaliknya pemberian itu
akan ditolak.
Perbezaan pendekatan
antara hukum syarak dan hukum warak ini seolah-olah hukum warak itu menyalahi
hukum syarak. Pada hakikatnya hukum syarak diletakkan di atas dasar kemudahan
dan kemaafan, berbeza dengan hukum warak. Hukum warak dijadikan sebagai kawalan
yang ketat, cermat, berhemat untuk mencapai sifat taqwa. Menurut Imam
al-Ghazali hukum syarak dan hukum warak pada hakikatnya adalah satu. Hasil
daripada hukum syarak yang merangkumi hukum harus dan hukum yang terlebih
cermat dan berhemah inilah yang dikatakan sebagai hukum warak. Justeru, Imam
al-Ghazali menegaskan untuk mencapai kepada hukum warak ia adalah terlalu sukar
lebih-lebih lagi pada zaman hari ini. Antara syarat untuk mencapai sifat ini
perlunya kekuatan jiwa, sabar dan sanggup menanggung susah, sabar kecuali dalam
keadaan darurat.
Terdapat kisah tentang
seorang ahli ibadat Wahab bin al-Ward, beliau telah berlapar selama beberapa
hari, kemudian beliau memakan sekeping roti seraya berkata: ” Wahai Allah,
sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahawa aku tidak kuat untuk mendirikan
ibadat, tetapi aku takut menjadi lemah. Sekiranya tidak kerana demikian,
nescaya aku tidak akan memakannya. Sekiranya makanan yang aku makan ini mengandungi
sesuatu yang syubahat atau haram, maka janganlah Engkau mengambil tindakan
menyeksa diriku”.
Bagi masyarakat awam
juga perlu bersifat warak, berhemat, cermat, amat teliti dan mengkaji sekadar
kemampuan kita. Ia banyak bergantung kepada sejauhmana cita-cita kita, maka
sekadar itulah yang kita dapat dan mampu tercapai. Sesungguhnya Allah SWT tidak
akan mengsia-siakan amal kita, dan Allah SWT memberikan ganjaran pahala itu
juga bergantung kepada tahap kemampuan dan usaha seseorang. Kurangnya
penelitian dan usaha serta cita-cita untuk mendapatkan yang terbaik dan
terlebih hampir kepada apa yang dikehendaki oleh Allah dan amalan yang dibuat
oleh nabi saw serta para sahabat.
0 ulasan:
Catat Ulasan